Långdistans (M)

Ja, det där blev ju en något svulstig inledning, eller hur? Herregud, tänker du säkert, vad ska nu hända? Hur ska han kunna leva upp till det ideal han presenterade, hur ska han svara mot mina förväntningar? Han måste ju rimmligen komma med texter som kommer rivalisera så väl Machiavelli och Sun Zi, eller varför inte Clausevitz och Marx? Som ni ser, så fortsätter jag i svulstighetens tecken.

Nog ska jag ta upp många svåra frågor. Jag skall diskutera frågor om livet, universum och allting. Frågor som handlar om kultur, politik, och filosofi. Men ni ska inte vara oroliga. Det kanske blir lite mycket ibland, men M ska finnas här för er och vagga er som en stor tjock mor genom intellektets dimmor, och föra er säkra ut på den andra sidan. Kanske som bättre människor, men troligen inte...

Hum, det där kändes inte helt rätt. Att kalla mej för en stor tjock mor, när jag är man och allt.

Hur som helst, detta är saker för framtiden. Just nu har jag alldeles för mycket att göra, jag har en tenta och ett arbete att se till, och jag har inte den energi som krävs för att hålla en filosofisk diskussion om, säg, dubbelhäftande tejp, idag. Nej, istället kommer jag att börja lite lättare, med en liten rant om något jag stört mej på en längre tid.

En rant om när jag tog mej en liten paus från mitt ”intensiva” studerande idag. Att läsa och skriva om terrorism, hur det ska definieras och effekterna av dessa definitioner, kan få vem som helst att bli lite trött i huvudet. Så under denna paus sätter jag mej, min vana trogen, framför min TV för att betitta Simpsons. (Detta är något jag gjort varje dag sedan jag gick i sjuan och kan vid det här laget alla avsnitt som sänds på 6:an utantill.)
(Tillägg från J4: "Imponerande M, särskillt eftersom 6:an sänder 5 avsnitt om dagen om och om igen")
(Svar på tillägg: "Men, J4, 6:an sänder ju bara 4 avsnitt om dagen, har du glömt hur man räknar?")

Jag slås alltid, när reklamen kommer, över hur dumma svenska folket måste vara. Detta menar jag inte som något egentligen förolämpande, men hur kan det komma sig att denna reklam kan sälja någonting alls? Är allt som behövs, för att svensken ska springa iväg och köpa en ny tandborste, verkligen att säga fina ord som, oscillera? (Hur många av er vet egentligen vad det överhuvudtaget betyder?) När man har ett så fint ord med i reklamen, måste ju rimligen också produkten vara lika fin och bra.

Eller en annan sak! Hur kan man marknadsföra en tandborste med frasen ”når långt”?! Jag tyckte att detta var alldeles särskilt dumt, och gjorde därför en liten empirisk undersökning. Jag fattade min egen tandborste, av en modell som måste sägas vara en kortdistansare då, och körde in den i munnen. Precis som jag väntat, så fann jag att den nådde precis över allt i käften på mej. Jag har väll inte världens största mun, men det fanns rätt mycket kvar av handtaget utanför käften, så varför behövs denna extra räckvidd?

För att fortsätta så måste här även nämnas procentsatser i reklam världen. ”…25% mer…” 25% mer än vaddå?! Källkritik, små barn, källkritik! Spring inte iväg och köp kosmetika för att det ger 400% större ögonfransar, eller 87% fastare hud (vilken enhet mäts hudfasthet i för den delen?) Stanna upp och tänk lite innan. Sen kan det ju vara så att produkten faktiskt ÄR bra, det vill jag inte säga något om, men den senaste gången jag köpte något enkom beroende på en reklam, var World of warcraft för snart fyra år sedan, och denna reklam gick jag endast med på för att jag knappt sovit eller ätit på åtta dagar då jag varit ute i skogen och lekt med vapen och detta var det första jag såg när jag äntligen fick komma inomhus igen efter denna vecka ute i snön.

(Jag är medveten om ironin att använda mej av en sida som finansieras av reklam för att framföra detta budskap, så bry dej inte om att påpeka detta.)

Det var allt för den här gången, frid små barn, tills jag skriver nästa gång. //M

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0