Feuer und wasser (M)

Nu är det dags att bli lite alvarlig. Jag satt i morse och läste min tidning, en dag som så många förut. Eller, jag stod rättare sagt upp, eftersom en liten skada gör mej oförmögen att sitta särskilt bekvämt för till fället. Hur som helst. Vad läser jag väll där? Jo, hur otroligt orättvist intagningsproven för kvinnor inom brandkåren är. Ett system endast konstruerat för att hålla kvinnor borta från utbildningen.

Jävlar! Dom är oss på spåren killar, eller hur? Detta måste tas upp på nästa stora patriarkatmöte. Vem i helvete har läckt ut denna information till media? Det är klart att män systematiskt håller kvinnor borta från brandmannayrket. (det heter ju brandMAN ju!) Alla vet vi ju att männen i hemlighet kontrollerar samhället genom brandkåren. Med hot om att spruta vatten och att ha långa stegar (en uppenbar fallossymbol för den delen) kontrollerar brandmännen världen.

Självklart har de höga kraven på brandmän ingenting att göra med att man faktiskt efterfrågar människor som klarar ett otroligt fysiskt krävande jobb och därför faller fysiskt svagare individer bort. Vart fick du den otroligt löjliga idén ifrån? Nej, låt mej gå tillbaka till mitt löfte att vara alvarlig. Det är klart att det ställs höga fysiska krav på brandmän, och i och med höga fysiska krav försvinner många kvinnor då de p.g.a. biologiska förutsättningar inte utvecklar samma muskelmassa som män. Det är synd, men så är det.

Jag personligen är inte berädd att brinna inne för att brandmannen inte orkar släpa ut mej ur huset, eller inte hinner fram till mej innan taket rasar in. Oavsett om det är män eller kvinnor som försvinner så vill jag att mina brandbekämpare skall vara i yttersta fysiska form. Helst ska de få Captain America att skämmas för sin runda mage och love handles.

Nu när jag tänker efter, handikappade diskrimineras ju också i detta system. Men varför klagar ingen över det
/M

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0